Luca Ruggio

Il Decameron e la commedia umanistica: novelle e motti nel teatro latino del Quattrocento

Parole chiave: Decameron, Teatro, Umanesimo
Abstract: The Decameron and Humanist Comedy: Novellas and Pleasantries in XV-Century Latin Theatre. This article investigates the models and sources employed by humanist playwrights in their works showing how, in addition to the classical models of Plautus and Terentius, they also drew on contemporary novellas such as Sercambi’s Novelliere, Sacchetti’s Trecentonovelle, and Bracciolini’s Liber facetiarum, paying particular attention to Boccaccio’s Decameron. In particular, there are links with the theme of the unhappy married woman through strong sexual innuendos and the use of certain names for the characters.
Keywords: Decameron, Theather, Humanism
Contenuto in: Giovanni Boccaccio: tradizione, interpretazione e fortuna. In ricordo di Vittore Branca
Curatori: Antonio Ferracin e Matteo Venier
Editore: Forum
Luogo di pubblicazione: Udine
Anno di pubblicazione: 2014
Collana: Libri e biblioteche
ISBN: 978-88-8420-849-1
ISBN: 978-88-8420-976-4 (versione digitale/pdf)
Pagine: 199-216
DOI: 10.4424/978-88-8420-849-1-12
Licenza: Creative Commons
Per citare: Luca Ruggio, «Il Decameron e la commedia umanistica: novelle e motti nel teatro latino del Quattrocento», in Antonio Ferracin e Matteo Venier (a cura di), Giovanni Boccaccio: tradizione, interpretazione e fortuna. In ricordo di Vittore Branca, Udine, Forum, 2014, pp. 199-216